Jeżeli jesteś na początku swojej drogi z e-commerce i szukasz oprogramowania, które chcesz wykorzystać w celu budowy swojego sklepu internetowego przedstawię Ci porównanie kosztów prowadzenia sklepów internetowych na dwóch najpopularniejszych platformach w Polsce jakimi są WooCommerce i Shoper.
Oprogramowania na jakim można zbudować swój sklep internetowy jest wiele. W polsce prym wiodą WooCommerce i Shoper, które w ostatnich latach nie schodzą z podium. Według najnowszego raportu E-commerce z 2024 r. aż 24% polskich sklepów internetowych działa w oparciu o WooCommerce natomiast na Shoperze 18% i ich udział w rynku stale rośnie wraz z rozwojem branży e-commerce. Wpływ mają na to koszty prowadzenia na nich działalności jak i ich prostota użytkowania.
Chciałbym jednak na początku zastrzec, że nie będziemy tutaj mówić o kosztach założenia samych sklepów, gdyż te mogą się różnić z uwagi na różnego rodzaju akcje promocyjne, wybór szablonów i innych elementów. Skupię się tutaj na kosztach stałych jakie będziesz ponosić za użytkowanie swojego sklepu internetowego rok w rok.
Najpierw jednak chciałbym powiedzieć Ci o podstawowej różnicy dotyczącej sklepów WooCommerce i Shoper.
WooCommerce (WordPress)
WooCommerce jest darmowy oprogramowaniem typu Open Source. Dokładniej mówiąc WooCommerce jest wtyczką do WordPress’a rozszerzającą jego możliwości o sprzedaż. Powiązanie z WordPress, który jest światowych liderem systemów CMS może świadczyć o tym, dlaczego WooCommerce jest taki popularny. Same fraza “darmowe oprogramowanie” nie oznacza, że nic nie będziesz płacić.
Zalety WooCommerce
Niewątpliwą zaletą WooCommerce jak i innego rodzaju oprogramowania Open Source jest możliwość ich dowolnej modyfikacji, a co za tym idzie dostosowania go do swoich potrzeb. Mamy tutaj również do dyspozycji darmowe jak i płatne szablony. Korzystając z dobrodziejstwa ekosystemu WordPress. Z uwagi na popularność oprogramowania na rynku znajduje się dużo specjalistów, którzy pomogą Ci dostosować sklep. Nie musisz płacić abonamentu. Sklep na własność.
Wady WooCommerce
WooCommerce jak już wcześniej wspomniałem jest oprogramowaniem Open Source. Takie oprogramowanie musisz samodzielnie zainstalować i hostować na serwerach. Dodatkowo oprogramowanie te jak każde inne otrzymuje aktualizacje, które zawierają nowe funkcjonalności jak i poprawki bezpieczeństwa, które należy regularnie aktualizować. Jeżeli się na tym nie znasz to powinieneś zlecić to agencji bądź specjaliście.
Shoper
Shoper to oprogramowanie abonamentowe SaaS (w chmurze). Licencja na jego oprogramowanie występuje w różnych pakietach cenowych. Licencja Shoper Standard jest wystarczająca aby móc prowadzić na nim sprzedaż.
Zalety Shoper
Za Shoperem zdecydowanie na początku przemawia cena początkowa, która rośnie po pierwszym roku użytkowania. Jego panel administracyjny do zarządzania sklepem jest bardzo przyjazny i łatwy w obsłudze. Co sprawia, że próg wejścia jest bardzo niski a krzywa uczenia bardzo szybka.
Wady Shoper
Główną wadą rozwiązań chmurowych jest stan własności. Sklep na Shoperze nie jest Twój. Ty go tylko wynajmujesz. Jego rozwój jest uzależniony od jego dostawcy. To on decyduje, w którym kierunku będzie rozwijać funkcjonalności. Możesz oczywiście zgłosić do producenta oprogramowania chęć jego personalizacji ale będzie ona ograniczona.
Ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego?
W poniższym zestawieniu porównujemy roczne koszty utrzymania sklepu internetowego. W przypadku abonamentu Shoper Standard została wzięta pod uwagę cena przy płatności na 12 miesięcy.
Cena za 12 miesięcy | WooCommerce | Shoper Standard |
---|---|---|
Licencja oprogramowania | 0 zł | 2 689 zł |
Hosting | 399 zł (LH) | 0 zł (w cenie licencji) |
Certyfikat SSL | 99 zł (LH) | 119 zł |
Domena | 129 zł (LH) | 120 zł |
Bramka płatności | 0 zł | 0 zł (w cenie licencji) |
Integracja z InPost | 229 zł (WP Desk) | 0 zł (w cenie licencji) |
Aktualizacje oprogramowania, kopie zapasowe | 2 000 zł (w naszej agencji) | 0 zł (w cenie licencji) |
Suma za rok (netto) | 2 856 zł | 2 928 zł |
* podane kwoty są cenami netto.
Jak widać na załączonej tabeli różnice w kosztach są niewielkie w przypadku podstawowego sklepu z szybkimi płatnościami i wysyłką kurierem. Oczywiście kwoty podane dla WooCommerce mogą się różnić z uwagi na wybór dostawcy hostingu i domeny oraz agencji, która opiekuje się naszym sklepem. Podane kwoty pokazują jak to wygląda u nas i naszego partnera LH.
Koszt prowadzenia sklepu na korzyść jednego bądź drugiego może się zwiększyć jeśli potrzebujemy czegoś więcej niż tylko podstawowe funkcje. Takim przykładem może być dodatkowy język w sklepie. W ramach licencji Shoper Standard możemy dodać wiele wersji językowych. To w WooCommerce potrzebujemy dodatkowo wtyczki WPML za 450 zł.
Podsumowanie
Jak widzisz koszt utrzymania sklepu w obu przypadkach jest bardzo zbliżony. Różnica kosztów między platformami może się zwiększyć w zależności od Twoich potrzeb. Dlatego przed podjęciem decyzji o wybraniu oprogramowania warto rozważyć wszystkie argumenty za i przeciw danemu rozwiązaniu oraz przeanalizować jego koszty w czasie.
Jeżeli dalej nie wiesz, który rodzaj oprogramowania jest dla Ciebie właściwy, możemy Ci w tym pomóc. Tworzymy sklepy internetowe w oparciu o oba oprogramowania co sprawia, że znamy je na wylot. Opowiedz nam o swoim biznesie a my Ci powiemy czego potrzebujesz.
Może masz już sklep i chcesz obniżyć koszty jego prowadzenia? Wtedy również nic straconego. W każdej chwili możesz zmienić oprogramowanie na inne. Robiliśmy wiele migracji sklepów z korzyścią dla naszych klientów.