13 grudnia 2024 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie GPRS (General Product Safety Regulation), które zastępuje dotychczasową Dyrektywę o Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów. Ma ona na celu zwiększyć ochronę konsumentów przy zakupach online. Niestety na sprzedawców nakłada to kolejne obowiązki i konieczność wprowadzenia zmian w sklepach internetowych.
Nowe rozporządzenie GPSR to kolejne obciążenie dla branży e-commerce po dyrektywie Omnibus, do którego wszystkie sklepy internetowe prowadzące sprzedaż na terenie Unii Europejskiej muszą się dostosować. Nowe rozporządzenie wprowadza bardziej rygorystyczne zasady. Jakie? O tym dowiesz się z tego artykułu.
Czym jest rozporządzenie GPSR (Rozporządzenie o Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów)?
Rozporządzenie GPSR (General Product Safety Regulation) to Rozporządzenie o Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów zastępujące obecną Dyrektywę Unii Europejskiej z 2001 roku. Nowe rozporządzenie jest bardziej dostosowane do współczesnych realiów branży E-commerce, gdyż ta bardzo rozwinęła się na przestrzeni ostatnich lat. Nadrzędnym celem przyświecającym urzędnikom z Brukseli przy wprowadzeniu GPSR była poprawa bezpieczeństwa konsumentów.
Rozporządzenie GPSR ma bezpośrednie zastosowanie we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Oznacza to jednakowe przepisy we wszystkich krajach wspólnoty. Co w mojej opinii ma swoje plusy. Docenią to sprzedawcy, którzy działają na wielu rynkach. Rozporządzenie to jest bowiem nadrzędne do przepisów krajowych.
Nowe rozporządzenie dotyczy właścicieli sklepów internetowych ale również producentów, importerów oraz dystrybutorów produktów. Produkty wystawiane w sklepie internetowym muszą być odpowiednio oznaczone aby informowały o ewentualnych zagrożeniach. Klient kupujący w sklepie internetowym ma mieć dostęp do tych samych informacji, które znajdują się na etykiecie produktu, w tym danych kontaktowych do producenta, informacje o certyfikatach, atestach i ostrzeżenia. Jeżeli jest to możliwe również do takich dokumentów jak instrukcje obsługi, instrukcje montażu czy karty gwarancyjne.
Jakie produkt objęte są rozporządzeniem GPSR?
Rozporządzenie dotyczy praktycznie wszystkich produktów. Nie ma znaczenia czy produkt jest nowy, używany czy odnowiony. Przede wszystkim są to:
- Zabawki,
- Produkty dla dzieci i niemowląt,
- Produkty chemiczne,
- Produkty medyczne,
- Odzież i tekstylia,
- Urządzenia i sprzęt elektroniczny,
- Meble i artykuły dekoracyjne,
- Produkty budowlane.
Rozporządzenie nie obejmuje produktów objętych innymi szczególnymi regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa, takimi jak:
- Produkty lecznicze dla ludzi,
- Produkty lecznicze dla zwierząt,
- Środki ochrony roślin,
- Żywności,
- Pasz dla zwierząt,
- Żywe rośliny i zwierzęta,
- Napojów,
- Antyków.
Jak przygotować sklep na rozporządzenie GPSR?
Właściciele sklepów internetowych powinni już teraz przygotować swój sklep internetowy na wejście w życie rozporządzenia GPSR. Oto zmiany jakich musisz dokonać aby sprzedawać zgodnie z prawem:
- Czytelności zdjęć produktów
Zdjęcia produktów muszą być wyraźne, pozwalające bez żadnej wątpliwości zidentyfikować produkt. Produkt powinien być sfotografowany z każdej możliwej strony, a także prezentować szczegóły produktu tj. np. metkę dla odzieży, gniazda wejścia/wyjścia dla elektroniki czy wzór podeszwy w przypadku obuwia. - Opisy produktów
W opisie należy zamieścić szczegółowe informacje na temat produktu z etykiety np. skład produktu, sposób pielęgnacji lub czyszczenia, zawartość opakowania produktu. Wszystkie informacje powinny być dostępne w języku kraju, w którym prowadzisz sprzedaż. - Oznakowanie i identyfikacja
Produkty muszą być oznaczone numerem pozwalającym na ich identyfikację. Najczęściej wykorzystywane są do tego numery GTIN, EAN lub ISBN.
- Ostrzeżenia, normy i certyfikaty
Wszystkie ostrzeżenia o użytkowaniu produktu, spełnianiu norm oraz certyfikatach produktu muszą być zamieszczone w karcie produktu. Zalecamy umieścić te informacje w osobnych zakładkach i nie łączyć ich z opisem produktu. Poprawi to przejrzystość informacji. - Dane kontaktowe do producenta
- Nowe rozporządzenie nakazuje również dodanie do karty produktu danych kontaktowych do producenta w tym jego adresu pocztowego, telefonu, adresu e-mail. Producent jest zobowiązany wyznaczyć osobę bądź firmę reprezentującą go na terenie UE, która będzie dbać o zgodność z przepisami jeżeli produkuje go poza terenem wspólnoty europejskiej. Oprogramowanie, które używamy do budowy sklepów dla naszych klientów takie jak Shoper czy WooCommerce wdrażają oddzielną zakładkę w widoku kart produktów. Raz zdefiniowanego producenta można przypisać do wielu produktów co zaoszczędzi pracy.
- Dokumentacja produktów
Musisz dostarczyć kompletną dokumentację tj. np. instrukcje obsługi, instrukcje montażu, poradnik użytkowania oraz informację dotyczącą bezpieczeństwa produktu. Oczywiście nie każdy produkt będzie posiadał wszystkie w wyżej wymienionych dokumentów, ponieważ inne będą w przypadku mebli a inne przy odzieży.
Jeżeli producent nie dostarczy Ci wszystkich wyżej wymienionych elementów do czasu wejścia w życie rozporządzenia. Produkt bez tych informacji powinien zostać wycofany ze sprzedaży do czasu ich uzupełnienia. W przeciwnym razie będziesz naruszać nowe przepisy.
Do kiedy trzeba wprowadzić zmiany?
Nowe rozporządzenie wejdzie w życie 13 grudnia 2024 r. Każdy sklep internetowy do tego dnia musi dostosować się do nowych wymogów. W przeciwnym razie narażasz siebie na surowe kary finansowe. W Polsce za naruszenie obowiązku informacyjnego sklep internetowy może zostać ukarany grzywną w wysokości nawet do 500 tys. zł.
Warto jednak zaznaczyć, że rozporządzenie pozostawia krajom członkowskim Unii Europejskiej swobodę w określaniu sankcji, co oznacza, że mogą się one różnić w poszczególnych państwach.
Podsumowanie
Rozporządzenie GPSR stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia ochrony konsumentów dokonujących zakupów online. Dzięki jego wprowadzeniu klienci zyskują większą przejrzystość oraz pewność. Nowe wymogi, do których muszą dostosować się sklepy internetowe, mogą przyczynić się do wzmocnienia ich reputacji i budowania zaufania klientów.